PKP Maczki Kolej Warszawsko Wiedeńska

Historia przemysłu na ziemiach polskich.
Historia miast, ich wygląd na przestrzeni lat.
Awatar użytkownika
Mar
Indiana Jones
Indiana Jones
Posty: 1675
Rejestracja: sob sie 12, 2006 0:00
Kontakt:

PKP Maczki Kolej Warszawsko Wiedeńska

Post autor: Mar » śr gru 20, 2006 17:30

Może temat nie na miejscu i nie w tym poście lecz ten obiekt jest historyczny jak i jego okolica i warty przysłowiowej świeczki.

Sosnowiec Maczki - dworzec kolejowy dzielnicy Sosnowca Maczki, który był ostatnia stacją Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej w zaborze rosyjskim.

Budynek, wzniesiony jeszcze przed wybudowaniem dworca Sosnowiec Główny, został zaprojektowany przez Enrico Marconiego na planie wydłużonego prostokąta. Złożony jest z trzech części: skrajnych parterowych i środkowej piętrowej. Jest to budowla murowana, wykonana z czerwonej cegły. W parterze części południowej i środkowej znajdują się sale z bogatym wystrojem architektonicznym. W latach swej świetności dworzec ten mieścił m.in. restaurację, reprezentacyjną poczekalnię, a na piętrze apartamenty dla cara Rosji. Nieopodal dworca znajdowała się komora celna. Wokół budynku powstała niewielka osada zamieszkana głównie przez kolejarzy i pracowników komory celnej. Po upadku Trójkąta Trzech Cesarzy dworzec stracił na znaczeniu i stopniowo popadał w ruinę. Zbudowany w latach 1847-48, wpisany został do rejestru zabytków w 1967. Obecnie bardzo zaniedbany wymaga renowacji.
Dzisiaj tam byłem i aż żal bierze oglądać taki zabytek jak jest zniweczony.

Obrazek

Awatar użytkownika
Mar
Indiana Jones
Indiana Jones
Posty: 1675
Rejestracja: sob sie 12, 2006 0:00
Kontakt:

Post autor: Mar » ndz gru 24, 2006 10:38

Znalazłem coś jeszcze w tej sprawie.
Dworzec kolejowy w Maczkach

Gwałtowny rozwój należącego do Porąbki, rolno - rybackiego przysiółka Macki, rozpoczął się w 1848 r., gdy 1 kwietnia tego roku, Drogą Żelazną Warszawsko - Wiedeńską, dotarł tutaj pierwszy parowóz., a 13 października tegoż roku pierwszy pociąg. W 1948 r. rozpoczęła się wieloletnia budowa dużego kompleksu zabudowań - potężnego (230 m długości), neorenesansowego dworca wg projektu Enrico Marconiego, oddanego do użytku w 1857 r., oraz parowozowni i komory celnej. Budynek dworca przeznaczony był także dla urzędu celnego i telegrafu; na piętrze były pomieszczenia mieszkalne dla wyższych urzędników kolei oraz apartament carski. Na parterze poczekalnia, restauracja, bufet i kantor wymiany pieniędzy, jak na stację graniczną przystało.
Obok dworca powstała osada dla kolejarzy i straży granicznej, koszary dla wojska i żandarmerii, remiza strażacka, hotel (1856), poczta i cerkiew św. Aleksandra (zbudowana ok.1855 r., rozebrana w 1956 r.), biura spedycyjne. Konsekwencją tych przemian była zmiana nazwy osady na Granica.
W 1884 r. do Granicy dotarła druga linia kolejowa - szerokotorowa Droga Żelazna Iwanogrodzko (Dęblińsko) - Dąbrowska i dla jej obsługi powstał tzw. młodszy dworzec z parowozownią. Od tej chwili, na peronach w Granicy, zegary wskazywały dwa czasy - warszawski i petersburski. Na przełomie wieków zbudowano długie wiaty na peronach. Po I wojnie światowej, gdy granica pomiędzy Rosją i Austrią przestała istnieć znaczenie dworca kolejowego w Maczkach gwałtownie zmalało. Mimo strasznego zaniedbania, obiekty dworcowe w Maczkach należy koniecznie obejrzeć.


Janusz Lewanda

Awatar użytkownika
Mar
Indiana Jones
Indiana Jones
Posty: 1675
Rejestracja: sob sie 12, 2006 0:00
Kontakt:

Post autor: Mar » sob sty 20, 2007 11:11

Fotki Maczek z przed lat:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
darco_FdZD
Poszukiwacz
Poszukiwacz
Posty: 5
Rejestracja: pt sty 18, 2008 1:00

Post autor: darco_FdZD » śr kwie 02, 2008 0:15


ODPOWIEDZ